Alles over slapen, dromen, het nachtelijk brein en creatief denken.
Illustratie wekkers door Floor Vlaskamp

Illustratie: Floor Vlaskamp, Studio Vierkant

Vandaag is het World Sleep Day, de dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor het belang van voldoende slaap.
Dat is nodig, want uitslapen wordt nog altijd een luxe gewoonte gevonden. Koffie drinken, roken, kunstlicht, de wekker, alles doen we eraan om onszelf wakker te maken en te houden. Maar de enige afdoende manier om wakker te blijven is… zorgen dat je genoeg slaapt.

8 redenen waarom uitslapen noodzaak is: 

1. Je voorkomt er ongelukken in het verkeer mee.
Slaapdronken zijn is een meetbare werkelijkheid. Slaapgebrek geeft je een reactievermogen dat gelijk staat aan een alcoholgehalte van 0,5 tot 1,0 promille in je bloed. Dat blijkt uit een studie gedaan in 2000 aan de University of New South Wales in Sydney, Australië. En ‘ja, maar ik ben dat gewend’ is geen excuus: de studie werd uitgevoerd onder 39 chauffeurs uit de transportsector en het leger. Allemaal professionals die slaapgebrek gewend waren. Lees de hele studie.

2. Wie uitslaapt is creatiever.
Waar men vroeger dacht dat het brein op de waakvlam staat in slaap, blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek van de laatste 20 jaar dat het brein in ruste juist hard aan het werk is . Wie een nacht ergens over mag slapen leert sneller en bedenkt slimmere oplossingen. Het brein legt nieuwe verbanden. In een Amerikaans artikel worden een interessante onderzoeken aangehaald over de relatie tussen slaap en creativiteit. Creativiteit in je slaap is actief te stimuleren. De Radboud Universiteit Nijmegen deed er onderzoek naar.

3. Slapen is noodzakelijk voor het brein.
Slapen zorgt ervoor dat je geheugen blijft werken, en slaap is ook van belang voor de plasticiteit van het brein – de mate waarin het brein zich kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden en nieuwe neurale verbindingen kan leggen. Een studie  bij katten aan de universiteit van California laat zien dat zelfs oefeningen doen minder effect heeft op het brein dan gewoon een nacht goed slapen.

4. Slapen maakt slanker.
Een Amerikaanse studie gepubliceerd in 2004, uitgevoerd onder 8000 Amerikanen, liet zien: wie 5 uur per nacht slaapt, maakt 73 % meer kans had op overgewicht dan wie 7 tot 9 uur slaapt. Zelfs één uur slaap extra maakt verschil: mensen die 6 uur per nacht sliepen, hadden 27 % meer kans op overgewicht dan de groep die 7 tot 9 uur sliep. Lees hier het hele onderzoek.

5. Door uit te slapen maak je je geliefd.
Slaapgebrek is niet alleen slecht voor je gezondheid, je wordt er – bonus -  ook nog eens flink chagrijnig van.

6. Slapen helpt bij afkicken van koffie en sigaretten.
Wie uitslaapt heeft minder koffie en sigaretten nodig om helder te blijven. Tabak werkt opwekkend (en voor rokers ook ontspannend, al zegt de Jellinek-kliniek dat dat door de verslavende werking komt). Het geeft je ook nog eens 5 minuten breinpauze – net waar je behoefte aan hebt met je slaapdronken hoofd. Geen wonder dat stoppen met roken zo moeilijk is als je de sigaretten gebruikt om helder te blijven. Maar 5 minuten uit het raam staren werkt net zo ontspannend voor het brein. Of zorg dat je de opwekkende werking helemaal niet nodig hebt, door goed uit te slapen. Dat maakt afkicken een stuk gemakkelijker.

7. Het ligt voor de hand maar we noemen ‘t toch: je voelt je fitter.
Een wekker onderbreekt je slaap, maar je biologische klok reageert op daglicht. Je slaap laten verstoren door een wekker is dus tegennatuurlijk. Daar kun je de hele dag last van hebben. We zijn alleen zo gewend aan dat slaapgebrek dat we het vaak niet eens meer opmerken dat we het hebben. Jessa Gamble verwoordt het belang van voldoende slaap goed in deze TED-talk.

Of lees dit interessante verslag van de Amerikaanse blogger J.D. Moyer, die een een maand lang leefde met alléén natuurlijk licht en keek wat het effect was.

8. Wakker worden op een natuurlijke manier houdt je biologische klok gezond.
De meeste mensen geven zichzelf elk weekend een mini-jetlag door uit te slapen, en dan op maandag weer uit bed te rollen als het nog donker is. Je denkt misschien ‘nou en?’. Maar je biologische klok reageert zoals gezegd op licht en die blijkt door wakker worden met de wekker, ontregeld te raken. Ongezond dus.

Need we say more?
Happy World Sleep Day
zullen Amerikanen zeggen. Wij voegen daaraan toe: welterusten. En wat je beter niet kunt doen als je goed wilt slapen lees je in deze blogpost die we eerder plaatsten.

NB:
Het is niet alleen World Sleep Day vandaag, maar tevens de eerste dag van de blogtournee rondom ‘Wat heb jij gedroomd vannacht?’, georganiseerd door Not Just Any Book. Met deze blogpost is de tournee van start gegaan. Hier vind je het hele tourneeschema.

 

 

 

-
Previous postChinese ochtendgedachten Next postDe nachtelijke notities van Jan Kees de Jager

7 comments

  1. [...] touch. Totdat ik me herinner wat de derde nachtmerrie was. Ik ben weer terug bij af. Vandaag is het World Sleep Day én de start van de blogtournee van het boek Wat heb jij gedroomd vannacht? Op 24 maart komt de [...]

  2. Carla de Jong says:

    mrt 16, 2012

    Beantwoorden

    Ik denk dat ik maar eens naar bed ga, trusten Cathelijne! Carla

  3. Cathelijne Esser says:

    mrt 16, 2012

    Beantwoorden

    Verreweg het beste idee.

  4. Sonja Broekhuizen says:

    mrt 31, 2012

    Beantwoorden

    Ooowjeej: deze dag heb ik als ‘world sleep day’ helemaal gemist :-/
    Maar gelukkig deed mijn biologische klok z’n werk en was ik uitgeslapen, vrolijk en creatief en geen ongelukken veroorzaakt!

  5. Klaas says:

    jul 17, 2012

    Beantwoorden

    Interessant stuk Cathelijne! Wel een vraag. Heb je tips voor jonge ouders? Onze May is een jaar en om 06.30 (incl het weekend) gaat toch de natuurlijke baby-wekker af :-) Ja, eerder naar bed is er een. Nog andere tips?

  6. nicoline says:

    jul 17, 2012

    Beantwoorden

    Hoi Klaas,
    Relevante vraag! Gelukkig is er goed nieuws: dagdromen en mediteren geeft bijna dezelfde hersengolven als droomslaap. Het blijkt dat wie veel mediteert, automatisch korter gaat slapen, soms maar een paar uur per nacht. Als ik een korte nacht heb gehad dan neem ik expres ‘uit het raam staar’ – tijd. Gedachten op nul, en dagdromen maar. Ik laat mijn brein uitrusten, zo vaak als ik kan. Het helpt bij mij als een trein: mijn hoofd rust uit, en ik kan weer fris verder. Soms val ik even in slaap, maar dat geeft niet, want powernaps schijnen ook briljant te zijn om droomslaap in te halen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

    Groets,
    Nicoline

  7. Luuk says:

    jul 21, 2012

    Beantwoorden

    Middagdutjes zijn inderdaad bewezen effectief, van minimaal 10 minuten tot maximaal 9o minuten. Alleen voor mensen die goed inslapen anders wordt dat nog verder verstoord. Ook niet langer dan 90 mins, anders verstoort het sowieso je nachtritme. Een middagdutje kan voelen alsof je niet geslapen hebt, maar je hersenen zijn wel degelijk anders gaan werken, en de functies blijken na die tijd significant verbetert te zijn.
    Slapen is één van de belangrijkste factoren om snel je vitaliteit te verbeteren, dus doen! Veel belangrijker dan te tubben of je nou speltbrood of zuurdesem brood moet eten ;-)

What do you think?

Name required

Website