Illustratie wekkers door Floor Vlaskamp

Illustratie: Floor Vlaskamp, Studio Vierkant

 

Vandaag is het World Sleep Day, de dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor het belang van voldoende slaap.
Dat is nodig, want uitslapen wordt nog altijd een luxe gewoonte gevonden. Koffie drinken, roken, kunstlicht, de wekker, alles doen we eraan om onszelf wakker te maken en te houden. Maar de enige afdoende manier om wakker te blijven is… zorgen dat je genoeg slaapt.

8 redenen waarom uitslapen noodzaak is: 

1. Je voorkomt er ongelukken in het verkeer mee.
Slaapdronken zijn is een meetbare werkelijkheid. Slaapgebrek geeft je een reactievermogen dat gelijk staat aan een alcoholgehalte van 0,5 tot 1,0 promille in je bloed. Dat blijkt uit een studie gedaan in 2000 aan de University of New South Wales in Sydney, Australië. En ‘ja, maar ik ben dat gewend’ is geen excuus: de studie werd uitgevoerd onder 39 chauffeurs uit de transportsector en het leger. Allemaal professionals die slaapgebrek gewend waren. Lees de hele studie.

2. Wie uitslaapt is creatiever.
Waar men vroeger dacht dat het brein op de waakvlam staat in slaap, blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek van de laatste 20 jaar dat het brein in ruste juist hard aan het werk is . Wie een nacht ergens over mag slapen leert sneller en bedenkt slimmere oplossingen. Het brein legt nieuwe verbanden. In een Amerikaans artikel worden een interessante onderzoeken aangehaald over de relatie tussen slaap en creativiteit. Creativiteit in je slaap is actief te stimuleren. De Radboud Universiteit Nijmegen deed er onderzoek naar.

3. Slapen is noodzakelijk voor het brein.
Slapen zorgt ervoor dat je geheugen blijft werken, en slaap is ook van belang voor de plasticiteit van het brein – de mate waarin het brein zich kan aanpassen aan nieuwe omstandigheden en nieuwe neurale verbindingen kan leggen. Een studie  bij katten aan de universiteit van California laat zien dat zelfs oefeningen doen minder effect heeft op het brein dan gewoon een nacht goed slapen.

4. Slapen maakt slanker.
Een Amerikaanse studie gepubliceerd in 2004, uitgevoerd onder 8000 Amerikanen, liet zien: wie 5 uur per nacht slaapt, maakt 73 % meer kans had op overgewicht dan wie 7 tot 9 uur slaapt. Zelfs één uur slaap extra maakt verschil: mensen die 6 uur per nacht sliepen, hadden 27 % meer kans op overgewicht dan de groep die 7 tot 9 uur sliep. Lees hier het hele onderzoek.

5. Door uit te slapen maak je je geliefd.
Slaapgebrek is niet alleen slecht voor je gezondheid, je wordt er – bonus –  ook nog eens flink chagrijnig van.

6. Slapen helpt bij afkicken van koffie en sigaretten.
Wie uitslaapt heeft minder koffie en sigaretten nodig om helder te blijven. Tabak werkt opwekkend (en voor rokers ook ontspannend, al zegt de Jellinek-kliniek dat dat door de verslavende werking komt). Het geeft je ook nog eens 5 minuten breinpauze – net waar je behoefte aan hebt met je slaapdronken hoofd. Geen wonder dat stoppen met roken zo moeilijk is als je de sigaretten gebruikt om helder te blijven. Maar 5 minuten uit het raam staren werkt net zo ontspannend voor het brein. Of zorg dat je de opwekkende werking helemaal niet nodig hebt, door goed uit te slapen. Dat maakt afkicken een stuk gemakkelijker.

7. Het ligt voor de hand maar we noemen ’t toch: je voelt je fitter.
Een wekker onderbreekt je slaap, maar je biologische klok reageert op daglicht. Je slaap laten verstoren door een wekker is dus tegennatuurlijk. Daar kun je de hele dag last van hebben. We zijn alleen zo gewend aan dat slaapgebrek dat we het vaak niet eens meer opmerken dat we het hebben. Jessa Gamble verwoordt het belang van voldoende slaap goed in deze TED-talk.

Of lees dit interessante verslag van de Amerikaanse blogger J.D. Moyer, die een een maand lang leefde met alléén natuurlijk licht en keek wat het effect was.

8. Wakker worden op een natuurlijke manier houdt je biologische klok gezond.
De meeste mensen geven zichzelf elk weekend een mini-jetlag door uit te slapen, en dan op maandag weer uit bed te rollen als het nog donker is. Je denkt misschien ‘nou en?’. Maar je biologische klok reageert zoals gezegd op licht en die blijkt door wakker worden met de wekker, ontregeld te raken. Ongezond dus.

Need we say more?
Happy World Sleep Day
zullen Amerikanen zeggen. Wij voegen daaraan toe: welterusten. En wat je beter niet kunt doen als je goed wilt slapen lees je in deze blogpost die we eerder plaatsten.

NB:
Het is niet alleen World Sleep Day vandaag, maar tevens de eerste dag van de blogtournee rondom ‘Wat heb jij gedroomd vannacht?’, georganiseerd door Not Just Any Book. Met deze blogpost is de tournee van start gegaan. Hier vind je het hele tourneeschema.