Alles over slapen, dromen, het nachtelijk brein en creatief denken.

Ben je net als ik een avondmens? Dan vecht je elke ochtend tegen de wekker. Een strijd die onnodig is, betoogt Ernst-Jan Pfauth op nrcnext.nl, want er is iets aan te doen: gewoon een ochtendmens worden. Hij geeft een lijst tips hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Het komt hier op neer: discipline. Afkicken van het snoozen, jezelf een strakke ochtendroutine aanmeten, en je daar dan vervolgens aan houden.
Toch ben ik ondanks decennia vroeg opstaan voor studie en werk, nog steeds geen ochtendmens geworden. Had ik harder of anders moeten trainen?

Wetenschappers zeggen van niet. Of je ochtendmens bent of avondmens, wordt voor een groot deel bepaald door je biologische klok. En die klok staat bij iedereen anders afgesteld. Avondmensen voelen zich ’s avonds nog fit en gaan niet graag vroeg naar bed, in tegenstelling tot ochtendmensen die bij het afgaan van de wekker meteen klaarwakker zijn, en ook graag vroeg naar bed gaan. Het is verstandig toe te geven aan dat ritme. Door niet te luisteren naar je natuurlijke dag-/nachtritme, en jezelf een ander ritme aan te meten, kunnen zelfs slaapproblemen ontstaan.

Ik raadpleegde ook nog Dr. Ingrid Verbeek, als slaaptherapeut verbonden aan het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe. Ze vindt dat Ernst-Jan gelijk heeft als hij de tijd die hij anders aan snoozen kwijt is efficiënter wil gebruiken, door meteen als de wekker gaat op te staan en bijvoorbeeld te gaan sporten. Want elke paar minuten gewekt worden geeft geen kwalitatief goede slaap meer. Maar over die metamorfose tot ochtendmens zegt ze het volgende: ‘In de algemene slaaphygiëne adviseren wij om in het weekeinde maximaal 2 uur later op te staan dan door de week. We maken daarbij wel een uitzondering voor avondmensen die door de week een slaaptekort opbouwen omdat ze vroeg op moeten en niet vroeg kunnen slapen omdat ze avondmens zijn. Het verhaal van Ernst-Jan onderschrijft dit. Hij wordt namelijk geen ochtendmens maar legt zichzelf door de week een ochtendmensritme op en slaapt dan bij in het weekeinde.’
Een avondmens kan dus nooit een ochtendmens worden, al traint hij nog zo hard.

Toch is er goed nieuws voor avondmensen met ochtendmensambities, zegt Verbeek. ‘Met het ouder worden, worden ook avondmensen iets meer ochtendmens, het slaapritme verschuift wat naar voren.’

Wij avondmensen hoeven onszelf dus niet bestraffend toe te spreken over ons ontwaakgedrag. En als we ’s ochtends een keer te laat arriveren, dan weten ochtendmensen nu ook hoe dat komt.

Weltrusten.

Cathelijne

 

-
Previous postWaarom tieners moeten uitslapen Next postUnfinished Art - voor wie zijn kunstwerk maar niet af krijgt

4 comments

  1. karin r. says:

    aug 24, 2012

    Beantwoorden

    Ik dacht vroeger altijd dat ik een ochtendmens was. Ik ging graag vroeg naar bed (moe) maar stond ’s ochtends nog steeds moe op. Misschien had ik mezelf aangeleerd dat ik vroeg naar bed wilde? Ik ging mijn avond rekken. Wat vroeger voor mij standaard tien uur naar bed gaan was, werd nu standaard elf uur. Had ik tenminste nog wat aan m’n avond.

    Als ik een hele week laat naar bed ga denkt m’n interne klok dat ik altijd laat naar bed ga, ik ben niet meer zo moe. Wel heb ik nog steeds moeite met vroeg m’n bed uit gaan. Ik ga vaak moe mijn bed uit. Alsof ik minstens nog twee uur had moeten blijven liggen. Als ik voor werkzaamheden alsnog vroeg mijn bed uit moet (soms half 7) neem ik soms een powernap ’s middags, van een half uurtje maximaal, anders stort ik in na vijven.

    Ik slaap 1x per week heel goed uit. Maakt me niet uit hoe laat ik opsta, als ik maar een keer opsta omdat ik voldoende uitgeslapen ben. Da’s namelijk een erg prettig gevoel.

  2. @CathelijneEsser says:

    okt 10, 2012

    Beantwoorden

    Goed nieuws voor avondmensen dus. #labyrint http://t.co/uCM9i79t

  3. @geertjevanberlo says:

    okt 10, 2012

    Beantwoorden

    Interessante kost! RT @droomcoach: http://t.co/OMUt0jSl #labyrint

  4. Nicoline says:

    dec 14, 2013

    Beantwoorden

    En nu we het er toch over hebben: lees ook ‘Internal Time: The Science of Chronotypes, Social Jet Lag, and Why You’re So Tired’ door @brainpicker http://www.brainpickings.org/index.php/2012/05/11/internal-time-till-roenneber/

What do you think?

Name required

Website