Alles over slapen, dromen, het nachtelijk brein en creatief denken.

Screen Shot 2014-11-06 at 19.12.15

 

Gitarist Ed King

Gitarist Ed King

We dromen zoals we zijn. Filmmakers dromen filmscènes, conceptuele denkers worden wakker met een nieuw concept en muzikanten vertellen dat ze muziek horen in hun dromen. 

Voorbeelden van droomgeïnspireerde muziek zijn er genoeg. Een voorbeeld dat je niet zo vaak hoort is de creatie van de gitaarsolo’s in de Amerikaanse hit song ‘Sweet Home Alabama’ van countryrockband Lynyrd Skynyrd.

Sweet Home Alabama

Zoals wel vaker het geval was bij Skynyrds liedjes, ontstond de basis van  ‘Sweet Home’ tijdens een jamsessie. In dit tussen Ed King en medegitarist Gary Rossington in 1973. Ed herinnert zich: ‘Toen ik die dag naar de oefenruimte kwam was Gary met een riff bezig. Ik pakte meteen mijn gitaar en ging ertegenin spelen. Waarop Ronnie (Van Zant, de zanger) naar me keek en zijn vinger in de lucht draaide, zo van ‘doorgaan, blijf dat herhalen!’. Zanger Ronnie schreef ter plekke de woorden. ‘En zodra ik hoorde wat Ronnie had geschreven, schreef ik de rest van de song in een half uur, het ging allemaal heel snel.’

Daarna begon het repeteren. Ed: ‘Ronnie schreef nooit iets op want als het niet goed genoeg was om te onthouden, dan was het gewoon niet goed genoeg, vond hij. Dus we speelden dingen steeds maar opnieuw, net zo lang totdat we ze konden dromen.’ Toen de structuur van de song eindelijk stevig genoeg was neergezet, ging Ed naar huis om te slapen.

En toen gebeurde er iets onverwachts.

‘Er zijn twee solo’s in Sweet Home Alabama. Allebei vielen mij in, noot voor noot, tijdens een droom’.

Rationeel tegengas

Droominspiratie is mooi, maar je moet er wel iets mee kunnen doen. En dat ging bijna mis: producent Al Kooper vond de gedroomde solo’s maar niks.

Kooper, een man met een gedegen muzikale opleiding, vond de solo’s niet bij het nummer passen. Ed: ‘Hij zei: “Je speelt de solo in de verkeerde toonsoort!”. Want het begint met een D-akkoord, zoals de rest van de song, maar verandert naar G. Dus de solo is eigenlijk in G. En Kooper bleef maar zeggen “De solo moet in D”. Achter mijn rug om probeerde hij de andere jongens over te halen, hij zei: “Luister, we kunnen King die solo niet laten spelen”.

Rockende droomverdedigers

Maar Kooper won de ruzie niet. Ed: ‘De jongens stonden achter me. Weet je waarom ze achter me stonden? Ze zeiden: “Man, hij hoorde die solo in een droom.”
De bandleden waren opgegroeid in het diepe Zuiden van de Verenigde Staten, waar mystiek en dromen een belangrijke rol spelen. King kwam zelf uit Californië en had eigenlijk niet zoveel met dromen. Maar voor de zuidelijke plattelandsjongens was het een uitgemaakte zaak: als je iets in een droom ziet, dan is dat waardevol genoeg om te gebruiken. Toonsoort of geen toonsoort.

Droomhit

De solo’s van ‘Sweet Home Alabama’ werden opgenomen zoals gedroomd – met als resultaat Lynyrd Skynyrd’s enige top-10-hit. Deze fusie van nachtelijk denken en musiceren overdag haalde nummer 8 in de Amerikaanse Billboard Top-100 en is nog steeds een rockklassieker.

Het was de eerste en laatste keer dat Ed King muziek in zijn dromen schreef. Hij woont nu met zijn vrouw in Nashville, Tennesse, waar hij leeft van de royalties.

Bronnen:

Interview met Ed King op al.com, Alabama local news.
Artikel over Sweet Home Alabama op SoundOnSound.com.
Interview met Ed King op Gibson.com.
Behind the Music, documentaire over Lynyrd Skynyrd.
Artikel over Kings favoriete restaurants op foodrepublic.com.

Alles weten over slapen, het nachtelijke brein en creatief denken? Bestel Wat heb jij gedroomd vannacht? De kracht van denken in je slaap (€ 19,95) bij de plaatselijke boekhandel of online (kan ook bij de plaatselijke boekhandel). Bij libris.nl, bruna.nl en ako.nl zonder verzendkosten!

-
Previous postSnelle slaapsurprise Next postCreative dreaming: Sweet Home Alabama

What do you think?

Name required

Website