Alles over slapen, dromen, het nachtelijk brein en creatief denken.
Wil je afvallen? Slaap dan meer

Foto: Linda Troisfontaine

 

 

Dat je van te veel eten uiteindelijk dik wordt, is bekend. Dat je gewicht ook toeneemt door te weinig slaap, is nog niet zo lang bekend. Dus als je wilt afvallen, sta dan eens stil bij de vraag: slaap je wel genoeg?

Door slaapgebrek ga je overdag meer eten en minder bewegen, schrijven hoogleraar Voeding en Gezondheid Jaap Seidell en psycholoog-onderzoeker Jutka Halberstadt in Het voedsellabyrint. Een weg uit het doolhof van eetadviezen en trends. ‘Die toegenomen eetlust ontstaat doordat honger- en verzadigingshormonen bij slaapgebrek ontregeld raken.’

‘Proefpersonen bij wie een paar weken lang de slaap een paar uur per nacht werd ingekort, snackten en aten overdag meer dan proefpersonen die langer mochten slapen. De mensen met slaapgebrek hadden vooral meer trek in ongezonde zoete en vetrijke tussendoortjes.’

Ook dat nog. Eerst maken we het ons lichaam moeilijk door te weinig te slapen, daarna maken we het moeilijk door verkeerde dingen te eten.

Overgewicht bij kinderen

Seidell en Halberstadt deden ook onderzoek naar overgewicht bij kinderen. Daaruit bleek dat ook al bij jonge kinderen te kort slapen samenhing met overgewicht. Veel televisiekijken en computeren was de belangrijkste een oorzaak van het slaapgebrek. ‘Gamen, facebooken en mailen activeert de hersenen van kinderen, waardoor ze minder goed slapen. Het verlaagt de concentratie van serotonine in het brein. Dat kan een reeks van problemen veroorzaken, waaronder depressieve symptomen, een toegenomen eetlust en slaapstoornissen. Lichtgevende schermpjes verstoren daarnaast ook hormoonconcentraties (zoals die van melatonine), die helpen onze slaap te reguleren.’

Door slaapgebrek raak je bovendien gemakkelijk in een neerwaartse spiraal terecht. Ga maar na: slaapgebrek werkt meer eten, minder bewegen, een verlaagde concentratie en een slecht humeur in de hand. Die leveren gewichtstoename, dalende conditie en slechtere prestaties op. Daar krijg je weer stress en zorgen door, wat vervolgens de slaap verstoort, et cetera.

Hoeveel slaap is genoeg?

Dat verschilt per persoon. De meeste volwassenen hebben genoeg aan 7 à 8 uur per nacht. Uitschieters zijn er naar beneden (5 à 6 uur) en naar boven (9 à 10 uur). Pubers hebben behoefte aan meer slaap dan de gemiddelde volwassene, en ouderen juist weer minder. Kinderen hebben aanzienlijk meer slaap nodig dan volwassenen.

-
Previous postDe week in dromen / The week in dreams – week 52 Next postDe week in dromen / The week in dreams - week 1 en 2

3 comments

  1. @ClaudiaHelsloot says:

    jan 10, 2015

    Beantwoorden

    “@CathelijneEsser: Slaap je te weinig? Grote kans dat je dikker wordt. http://t.co/lYDzfVJIXR” WELTRUSTEN ALLEMAAL!

  2. Yup. Kijk maar naar mij!

  3. @MariekePS says:

    feb 6, 2015

    Beantwoorden

    @methillie Vanmorgen nog over gehad

What do you think?

Name required

Website