Janneke Vens

 

 

 

 

 

 

 

Wat je beter niet kunt doen als je lekker wilt slapen

1. Piekeren in bed
Als je toch wilt piekeren, doe het dan overdag. Parkeer rondfladderende gedachten voor je gaat slapen in een notitieboek. Grote kans dat je na een nacht slapen een oplossing hebt gevonden voor je zorgen. Of de dingen in een ander licht ziet.

2. Tv kijken in de slaapkamer
Heel gezellig en het lijkt ontspannend, tv kijken in bed. Maar die dominante prikkels voor je gaat slapen, houden je hoofd flink actief. Je hersens krijgen niet de kans te ontspannen. En dat is wel nodig om in slaap te kunnen vallen. Lees dus liever een boek, dat zijn al een stuk minder indrukken. Of doe andere ontspannende dingen. ;­-)

3. Intensieve gesprekken voeren
Van intensieve gesprekken ga je hard nadenken. Je zet je rationele hersendeel ermee aan het werk. Erger dan intensieve gesprekken voeren is ruziemaken.

4. Doen of melatonine niet bestaat
Melatonine is een hormoon dat gemaakt wordt door de pijnappelklier en ons waak-slaapritme aanstuurt. De productie van melatonine komt op gang zodra het donker wordt en stopt weer als het licht wordt. Werk je tot vlak voor het slapen nog op de computer? Een computerscherm is felverlicht, de aanmaak van melatonine komt daardoor niet goed op gang. Beter is het een uur voordat je wilt slapen het licht te temperen.

5. Laat op de avond eten
Het lichaam wil ontspannen maar een maag vol voedsel moet aan het werk. Hoe oneerlijk is dat?! Eet een paar uur voor je slaapt dus liever niets meer. Uitzondering: eten ontspant. Dus heb je gedurende de dag veel stress gehad en weinig gegeten, dan is het juist weer slim iets licht verteerbaars te eten (appel, rijstwafel), dan slaap je beter.

6. Telefoon naast je bed
Tenzij je ziek bent of een belangrijk nachtelijk telefoontje verwacht, kun je de telefoon beter uit je slaapkamer verbannen. Waarom zou je toestaan dat een ander je stoort bij een van de belangrijkste activiteiten van de dag?

7. Rommel in je slaapkamer
Japanners weten het, Chinezen weten het, en je moeder wist het ook: in een opgeruimde kamer slaap je lekkerder.

Uit: Wat heb jij gedroomd vannacht? De kracht van denken in je slaap